Δοκιμή Honda XL 750 Transalp 2023: Επέστρεψε όπως έπρεπε
Ανάμεσα σε CB500Xκαι AfricaTwin 1100
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 19.10.2023
Η απουσία του ήταν αισθητή από την γκάμα της «Big H» αλλά πλέον «είναι εδώ», γοητεύει τους παλιότερους, εξιτάρει τους νεότερους, γεμίζοντας τα γκαράζ όλων εκείνων που αναζητούν μια ποιοτική μοτοσυκλέτα με την οποία μπορούν να κάνουν άπειρα χιλιόμετρα
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Το Transalp είναι ένα από τα σημαντικότερα αλλά και πιο εμπορικά μοντέλα όλων των εποχών για τη Honda. Η φετινή προσθήκη βρίσκεται στο ρετιρέ των ταξινομήσεων μοτοσυκλετών στη χώρα μας, εκεί όπου η ιαπωνική εταιρεία φιγουράρει στην πρώτη θέση. Για αυτό «ευθύνονταν» έως τώρα τα CB500X και X-ADV. Το Transalp έχει σημειώσει ήδη περισσότερες από 200 ταξινομήσεις, σε λιγότερο από έξι μήνες, και συνεχίζει ακάθεκτο.
Since 1987
Στα τέλη του 1986 παρουσιάστηκε στις διεθνείς εκθέσεις μια adventure μοτοσυκλέτα με V-2 κινητήρα 586 κ.εκ.. To Transalp ήταν μια άνετη μοτοσυκλέτα, με μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων που μπορούσε να κάνει οποιοδήποτε ταξίδι πραγματικότητα αλλά και να διασχίσει βατούς χωματόδρομους με ευκολία. Ταυτόχρονα όλα τα μοντέλα της κατηγορίας άρχιζαν να μοιάζουν με τις μοτοσυκλέτες του Rally Dakar. Έτσι το Transalp ήταν μετά το Africa Twin, μακρινός συγγενής του NXR που κυριαρχούσε στον αγώνα της ερήμου.
Το 2000 ανανεώθηκε πλήρως όταν απέκτησε κινητήρα 650 κ.εκ. Η τελευταία έκδοση ήρθε το 2008. Το Transalp 700 διέθετε μοτέρ 680 κ.εκ. με τετραβάλβιδες κεφαλές (αντί των τριβάλβιδων των 600 και 650), ενώ ο μπροστινός τροχός ήταν 19 ιντσών αντί για 21. Μέχρι το 2013 περιλαμβανόταν στην γκάμα της Honda, που αποφάσισε να «μας το στερήσει» για 10 χρόνια.
10 χρόνια μετά
Η Honda είχε δείξει τις προθέσεις της από το 2016, όταν επανάφερε το Africa Twin στην γκάμα της. Με την εμπορικότητα των adventure μοτοσυκλετών να ξεπερνά κάθε προσδοκία, θέλησε να επαναφέρει στο προσκήνιο ένα «βαρύ όνομα» με τουριστικές και off road δυνατότητες. To Transalp είναι η συνέχεια αυτής της τακτικής που έχει επεκταθεί και εκτός κατηγορίας adventure (βλέπε Hornet). Παράλληλα είναι το μοντέλο που γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ του best seller CB500X και του Africa. Πλέον η Honda είναι η εταιρεία με το μεγαλύτερο «βάθος» στην κατηγορία adventure και crossover, με τα CRF 300 Rally, NC 750 X, X-ADV, CB 500 X, Transalp 750 και Africa Twin 1100. To DCT το έχει χρησιμοποιήσει μόνο στη ναυαρχίδα της και στο NC, αλλά σύντομα θα δούμε κάποια από τα παραπάνω μοντέλα να διαθέτουν τον ηλεκτρονικό συμπλέκτη E-Clutch που παρουσίασε πρόσφατα.
Made in Japan
Είναι κάτι που τονίζεται πλέον από όλους τους Ιάπωνες κατασκευαστές, ως συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών από την Κίνα. Το Transalp 750 κατασκευάζεται στην Ιαπωνία, γεγονός που για πολλούς σημαίνει ποιότητα, αξιοπιστία και υψηλή τιμή. Για το πρώτο μπορούμε να αποφανθούμε. Παρά τη συντηρητική του εμφάνιση, το Transalp κρίνεται ποιοτικό. Μεταλλικά και πλαστικά μέρη έχουν άριστη ποιότητα. Η συναρμογή είναι άψογη και δεν υπάρχουν τριγμοί ούτε για δείγμα. Κανείς δεν πρόκειται να θαμπωθεί από το design και ελάχιστοι θα κρίνουν αρνητικά την εμφάνισή του. Ο δρόμος που έχει επιλέξει η Honda είναι να μην προκαλεί με εξεζητημένες και ακραίες λύσεις, αλλά να επιδιώκει να έλκει αναβάτες με την ευκολία που οδηγούνται οι μοτοσυκλέτες και τα scooter της.
Τα χρώματα παραπέμπουν στο πρώτο Transalp της δεκαετίας του ‘80. Λευκό με μπλε, γαλάζια και κόκκινα αυτοκόλλητα, μπλε σέλα. Τα στεφάνια των ζαντών χρυσά, όπως τότε... Οι στρογγυλεμένες επιφάνειες του Transalp 600 είναι πιο αιχμηρές στο 750. To μπροστινό μέρος παραπέμπει, με τον προβολέα μέσα σε μαύρα πλαστικά, στο CB 500 X.
Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως στη μοτοσυκλέτα της δοκιμής είχαν τοποθετηθεί πολλά αξεσουάρ. Ψηλή ζελατίνα, προστατευτικά κάγκελα, αλουμινένια ποδιά, μεγαλύτερα μαρσπιέ, κεντρικό σταντ, αντιολισθητικά αυτοκόλλητα στο ρεζερβουάρ, προβολείς, αλουμινένια σήτα ψυγείου, χούφτες στο τιμόνι. Χωρίς όλα αυτά η έκδοση Special Colour κοστίζει 11.750 ευρώ. Με 250 ευρώ λιγότερα διατίθεται σε μαύρο ματ και γκρι ματ.
Η Honda έχει έτοιμα 4 πακέτα εξτρά εξοπλισμούς (Touring, Adventure, Urban, Rally), με στόχο την ικανοποίηση των διαφορετικών αναγκών των αναβατών. Όλα τα αξεσουάρ πωλούνται επίσης ξεχωριστά.
Τα ίδια και τα ίδια
Κάθε φορά που οδηγούμε νέο μοντέλο της Honda διαπιστώνουμε πόσο εργονομικά άρτιο και άνετο είναι. Θα ξαναγράψουμε κάτι που έχετε διαβάσει πολλές φορές. Νομίζεις πως το οδηγείς τουλάχιστον δύο χρόνια και ας έχεις κάνει μερικά μέτρα. Μοναδικές παραφωνίες – όπως επίσης έχουμε γράψει – ο πολυδιακόπτης ελέγχου των λειτουργιών της ευκρινέστατης και ευανάγνωστης TFT οθόνης 5 ιντσών και η θέση της κόρνας. Το τελευταίο δεν μπορώ να το συνηθίσω με τίποτα παρότι είμαι κάτοχος Honda.
Το σύστημα συνδεσιμότητας Honda Smartphone Voice Control system (HSVCs) για συσκευές Android και IOS δεν είναι ακόμη διαθέσιμο στη χώρα μας. Όλα τα φώτα είναι τεχνολογίας LED, ενώ τα φλας υιοθετούν λειτουργία αυτόματης ακύρωσης και περιλαμβάνουν επίσης την τεχνολογία Emergency Stop Signal (ESS) που προειδοποιεί τους άλλους χρήστες του δρόμου σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος.
Στο Transalp 750 πρέπει επίσης να σηκώνεις το πόδι σου λίγο παραπάνω όταν ανεβαίνεις στη σέλα, διαφορετικά θα «βρίσκει» στην πολύ μεγάλη και βολική χειρολαβή του συνεπιβάτη. Η θέση οδήγησης σε τοποθετεί μέσα στη μοτοσυκλέτα, η σέλα είναι χαμηλά τοποθετημένη (850 χλστ. ) άψογα σχεδιασμένη, ώστε να προσφέρει άνεση επιτρέποντας παράλληλα στα πόδια να πατήσουν εύκολα στο έδαφος. Το γεγονός αυτό διευκολύνει τις μανούβρες σε συνδυασμό με το αρκετά μεγάλο κόψιμο και την τοποθέτηση του τιμονιού που βρίσκεται κοντά στο σώμα του αναβάτη. Το τελευταίο προσφέρει επίσης πολύ καλό μοχλό, όντας στο σωστό φάρδος και ύψος. O συνεπιβάτης επίσης τοποθετείται λίγο πιο ψηλά στην ενιαία σέλα και κάθεται αναπαυτικά, στηριζόμενος σε μεγάλες χειρολαβές και σε μαρσπιέ τοποθετημένα σε σωστό ύψος.
Στο μεταξύ τα πόδια του αναβάτη βρίσκουν πολύ φυσιολογικά τη θέση τους στα φαρδιά μαρσπιέ, με τα γόνατα να έχουν σχηματίσει σχεδόν ορθή γωνία, βρίσκοντας θέση στις εσοχές του ρεζερβουάρ. Κοιτάζοντας μέσα από την ψηλή ζελατίνα (έξτρα εξοπλισμός), που προστατεύει σωστά τον αναβάτη υπάρχει μια μικρή παραμόρφωση. Η όρθια θέση οδήγησης μας βόλεψε, αν και για τους λάτρεις του χώματος η ζελατίνα πρώτης τοποθέτησης θα διευκόλυνε περισσότερο.
Οι δύο προικισμένοι κύλινδροι
Οι φανατικοί του Transalp δεν πήραν τόσο κατάκαρδα, όσο αυτοί του Suzuki V-Strom 800, πως ο κινητήρας του νέου μοντέλου δεν είναι V-2 αλλά σε σειρά. Παρόλο που από την πλήρη ονομασία του λείπει το V που βρισκόταν δίπλα στο XL σε όλες τις προηγούμενες εκδόσεις, λίγοι έδωσαν σημασία.
Αυτός ο ολοκαίνουργιος, συμπαγής σε διαστάσεις δικύλινδρος σε σειρά, λόγω της κεφαλής Unicam (με διάταξη που χρησιμοποιείται από το CRF450R) που «φορέθηκε» αρχικά στο Hornet 750, είναι ισχυρός και αποδοτικός. Με 92 ίππους στις 9.500 σ.α.λ. και 7,6 kgm στις 7.250 σ.α.λ. Ο στρόφαλος των 270° και τα ανομοιόμορφα διαστήματα ανάφλεξης δημιουργούν την αίσθηση λειτουργίας του V-2. Ο ήχος της εξάτμισης είναι βαρύς και πολύ ευχάριστος στις χαμηλές στροφές και πιο έντονος στις υψηλές.
Η ευστροφία και η άμεση απόκριση στο γκάζι οφείλονται στους πατενταρισμένους αγωγούς εισερχόμενου αέρα στροβιλιζόμενης ροής (Vortex Flow Ducts) που δημιουργούν μία πιο ομοιόμορφη κατανομή αέρα από τις πλευρικές εισαγωγές στο φιλτροκούτι, το οποίο στη συνέχεια τροφοδοτεί τις εισαγωγές και τα σώματα γκαζιού (πεταλούδες γκαζιού) διαμέτρου 46mm. Οι κύλινδροι χρησιμοποιούν επίστρωση Nicasil (Nickel/Silicon Carbide - Ni-SiC), όπως επίσης στα CRF450R και CBR1000RR-R Fireblade για αύξηση της αποδοτικότητας του κινητήρα.
Ο μονόδρομος ολίσθησης – υποβοήθησης συμπλέκτης διαχειρίζεται την αναπήδηση του πίσω τροχού στο δυνατό φρενάρισμα που συνδυάζεται με γρήγορα κατεβάσματα σχέσεων. Η κατανάλωσή του δεν υπερβαίνει τα 6 λίτρα για κάθε 100 χλμ, με τη μέση να μην ξεπερνά τα 5,5 λίτρα.
Η Ηλεκτρονική Διαχείριση Γκαζιού - Throttle By Wire (TBW) προσφέρει τέσσερα προεπιλεγμένα προγράμματα οδήγησης (Riding Modes) - SPORT, STANDARD, RAIN & GRAVEL - προσαρμόζοντας την απόδοση και την αίσθηση του κινητήρα, Υπάρχει επίσης το USER mode που επιτρέπει στον αναβάτη να επιλέξει τις δικές του προσωπικές ρυθμίσεις.
Υπάρχουν 4 επίπεδα για την Ισχύ Κινητήρα (Engine Power - EP), 3 επίπεδα για το Φρένο Κινητήρα (Engine Brake - EB), 2 επίπεδα για το ABS και 5 επίπεδα για το Honda Selectable Torque Control (HSTC) που διαθέτει ενσωματωμένο Wheelie Control. Το HSTC και το ABS στον πίσω τροχό μπορούν επίσης να απενεργοποιηθούν. Τα riding modes προσφέρουν διαφορετικούς συνδυασμούς κάθε παραμέτρου. Το Wheelie Control είναι επίσης στάνταρ και ενσωματωμένο στο HSTC.
Αll-around φιλοσοφία
Το ατσάλινο πλαίσιο τύπου «διαμάντι» είναι ελαφρύ, ζυγίζοντας μόλις 18,3kg – 10% ελαφρύτερο από το πλαίσιο της CB500X. Η γωνία κάστερ και το ίχνος τροχού είναι 27° και 111mm αντίστοιχα, το μεταξόνιο 1.560mm, ενώ το βάρος, πλήρες υγρών, φτάνει τα 208kg.
Το ανεστραμμένο πιρούνι Showa 43 mm SFF-CATM (Separate Function Fork-Catridge) προσφέρει διαδρομή 200 mm με ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου και συνεργάζεται με κάτω και άνω τιμονόπλακες από σφυρήλατο και χυτό αλουμίνιο αντίστοιχα.
Με διαδρομή 190 mm, το αμορτισέρ της Showa διαθέτει ρυθμιζόμενη προφόρτιση και ξεχωριστό δοχείο και λειτουργεί μέσω μοχλικού Pro-Link. Το ψαλίδι, αν και υιοθετεί την ίδια διαδικασία χύτευσης με εκείνο της CRF1100L Africa Twin, κατασκευάζεται από κράμα αλουμινίου, αποκλειστικά μελετημένο για την Transalp. Η απόσταση από το έδαφος είναι 210mm.
Οι διπίστονες δαγκάνες επενεργούν σε διπλούς κυματοειδείς δίσκους 310mm. Ο πίσω κυματοειδής δίσκος 256mm λειτουργεί με μονοπίστονη δαγκάνα. Ακτινωτές ζάντες από ανοξείδωτο ατσάλι 21/18 ιντσών μπροστά/πίσω φοράνε ελαστικά (με σαμπρέλα) Metzeler Karoo Street ή Dunlop Mixtour σε διαστάσεις 90/90-21 και 150/70-18.
Ποιότητα
Το Transalp ακολουθεί τα ποιοτικά στάνταρ της Honda στον δρόμο. Ο ήχος του κινητήρα σε πείθει με την άψογη λειτουργία του σε οποιοδήποτε mode. Οδηγώντας το Hornet με τον ίδιο κινητήρα είχαμε εντυπωσιαστεί από την άμεση απόκριση στο γκάζι και τη σπιρτόζικη λειτουργία σε όλο το φάσμα στροφών. Στο Transalp έχει πιο μειλίχιο χαρακτήρα, που είναι απόλυτα ταιριαστός με τον ταξιδιωτικό χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πιο μακριά μετάδοση. Όμως η ισχύς του δεν μπορεί να κρυφτεί. Στο ψηφιακό ταχύμετρο είδαμε μέχρι και 220 χλμ./ώρα, που έρχονται αργά αλλά σταθερά.
Όπως όλα τα Honda, είναι εύκολο και απολύτως προβλέψιμο στον χειρισμό. Οι αναρτήσεις του είναι μαλακές, συμβάλλοντας στην άνεση εντός και εκτός πόλης. Ταυτόχρονα όμως είναι υπεύθυνες για την άριστη δυναμική συμπεριφορά του Transalp στις στροφές προσφέροντας άφθονη πληροφορία και άπλετη εμπιστοσύνη στον αναβάτη. Λόγω γεωμετρίας οι εναλλαγές κατεύθυνσης γίνονται αργά και η γραμμή που έχεις επιλέξει για τη στροφή τηρείται ευλαβικά από το adventure της Honda.
Τα φρένα υστερούν μόνο σε εμφάνιση, καθώς οι διπίστονες της Nissin μπροστά και πάνω στους κυματιστούς δίσκους είναι πολύ μικρές, ωστόσο αποδεικνύονται επαρκέστατες στο φρενάρισμα για τις ανάγκες του Transalp. Μανέτα και λεβιές εξασφαλίζουν τη σωστή αίσθηση στον αναβάτη. Το ABS ενεργοποιείται μόνο σε ακραίες περιπτώσεις φρεναρίσματος, όντας σωστά ρυθμισμένο.
Μπορείς να ταξιδεύεις μαζί του περισσότερο από όσο νόμιζες πως αντέχεις. Γιατί σε κρατάει ξεκούραστο, λόγω σέλας – θέσης οδήγησης και προστασίας από τον αέρα. Σταθερό στις ευθείες ακόμη και μέχρι την τελική του, μπορεί να αλωνίζει τους αυτοκινητόδρομους μέρες ολόκληρες, χωρίς να σταματάει ούτε τη νύχτα, αφού ο πολύ καλός προβολέας προσφέρει εξαιρετική ορατότητα.
Το ιδανικό ζύγισμα της μοτοσυκλέτας βοηθάει πολύ και στο χώμα, όπου το Transalp με σωστή απόσταση από το έδαφος κινείται «όλο χάρη» σε χωματόδρομους. Αισθάνεσαι πως οδηγείς μια μοτοσυκλέτα κατά πολύ ελαφρύτερη, που μπορεί να τα βγάλει πέρα ακόμη και σε κακοτράχαλο μονοπάτι. Η όρθια θέση οδήγησης, το ύψος και το κόψιμο του τιμονιού μάς βόλεψαν σε αυτές τις συνθήκες.
Συνεχίζει από εκεί όπου ξεκίνησε
Ο ανταγωνισμός από Ευρώπη και Ασία είναι μεγάλος με αυξητικές τάσεις. Αλλά η Honda έχει το Transalp στην γκάμα της και πλέον το «πάνω χέρι» στην κατηγορία. Αυτό το δείχνουν οι πωλήσεις, βάσει των οποίων το μεσαίο adventure της Honda έχει φανατικούς που το απέκτησαν «με κλειστά μάτια». Υπάρχουν φυσικά και άλλοι που έκριναν πως η τιμή του είναι πολύ καλή για Honda, κάνοντας πραγματικότητα το όνειρο να αποκτήσουν μια ποιοτική και ταυτόχρονα θρυλική adventure, αποφασισμένοι να διανύσουν πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μαζί της.
Εξοπλισμός Αναβάτη: Moto Market
Κράνος: Airoh Commander Factor
Μπουφάν: Spidi Terranet
Παντελόνι: Nordcode Cargo Ripstop-Tefflon
Γάντια: Five TFX4
Μποτάκια: Eleveit Diverge WP
HONDA XL750 TRANSALP SPECIAL COLOUR 2023 |
ΣΑΡΑΚΑΚΗΣ Α.Ε.Β.Ε. |
ΤΙΜΗ (€): | 11.750 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 8ΒΑΛΒΙΔΟΣ, ΣΤΡΟΦΑΛΟΣ 270o ΔΙΑΤΑΞΗ UNICAM |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 755 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 87 x 63.5 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 11 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 91,8/9.500 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 7,64/7.250 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 208 (ΜΕ ΥΓΡΑ) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 850 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.325 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 838 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.450 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 111 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 27o |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | METZELER KAROO STREET 90/90-21 |
ΠΙΣΩ: | METZELER KAROO STREET 150/70-18 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΤΥΠΟΥ ΔΙΑΜΑΝΤΙ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ SHOWA SFF-CA 43mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ SHOWA ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΕΛΑΤΗΡΙΟΥ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 190mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝA 310mm, ΔΑΓΚΑΝES 2 ΕΜΒΟΛΩΝ NISSIN ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 256mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ NISSIN ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 16,9 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 5,7 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.