Δοκιμές

Δοκιμή KTM 790 Duke 2023: Είναι ξανά εκεί έξω και σας περιμένει

Θέτει τα όρια σε μια ανταγνωνιστική κατηγορία


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  05.07.2023

«Ολοζώντανος» και «κοφτερός» σαν νυστέρι, αφήνει «σημάδια» στον δρόμο και στην ψυχή του αναβάτη

Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος

Σμιλεμένες επιφάνειες σαν από τσεκούρι, με ελάχιστα μέρη να αφήνουν τον κινητήρα και το πλαίσιο σε πλήρη θέα, συμβάλλοντας σε μεγάλο βαθμό στον καθορισμό της εμφάνισης. Ο full LED προβολέας, πλέον χαρακτηριστικό «σύμβολο» όλων των Duke, τονίζει το μπροστινό μέρος. Με μια λέξη Kiska. Ο σχεδιαστής όλων των KTM δεν αρκείται σε μετριότητες, επομένως είτε θα τα αγαπήσεις, είτε θα τα μισήσεις.

Έτσι, με περίσσιο τσαμπουκά μάς συστήθηκε στα τέλη του 2017 στις διεθνείς εκθέσεις. Το 2018 ήταν η χρονιά του. Το 790 Duke ήταν το πρώτο μοντέλο με τον δικύλινδρο σε σειρά κινητήρα LC8c στον οποίο βασιζόταν και βασίζεται μια ολόκληρη σειρά συναρπαστικών μοτοσυκλετών κάθε είδους. Naked, adventure, supersport και sport tourer.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 20

To 2021 αντικαταστάθηκε από το 890 Duke που είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις GP και R. To 2023 η KTM έχει δύο γραμμές παραγωγής, μία ευρωπαϊκή από την οποία βγαίνει η σειρά 890 (Duke, Adventure, SMT, RC 8C) και μία ασιατική. Από τη δεύτερη, που βρίσκεται στην Κίνα στις εγκαταστάσεις της CFMOTO, εξέρχονται τα 790, Duke και Adventure. Δύο μοτοσυκλέτες, φτιαγμένες με τη φιλοσοφία της KTM, θέτουν ψηλά τον πήχη των προσδοκιών των μελλοντικών κατόχων. Σίγουρα πολλοί είναι εκείνοι που βρίσκονται ένα βήμα πιο κοντά στο όνειρο μιας μοτοσυκλέτας “Ready to Race”.

Το 790 Duke κόστιζε το 2018 11.490€ και το 2023 9.850 ευρώ. Η νέα έκδοση είναι πιο προσιτή λόγω του ότι κατασκευάζεται στην Κίνα. Κατά τα άλλα, ο «μεσαίος Δούκας» διαθέτει εφάμιλλη ποιότητα με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας σε όλα τα επίπεδα.

Η KTM πήρε την κατάσταση στα χέρια της. Παρατηρώντας τις έως τώρα κινήσεις ιαπωνικών, κινεζικών και ευρωπαϊκών εταιρειών, θέλησε να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστική, κάνοντας περισσότερους αναβάτες ευτυχισμένους. Τον λόγο τον διαπιστώνεις με το πού αντικρίσεις τον «Δούκα» και επιβεβαιώνεσαι όταν τον οδηγήσεις, μια και χωρίς ίχνος υπερβολής αποτελεί σημείο αναφοράς για την κατηγορία και έχει θέσει τα όρια στους υπόλοιπους.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 18

Κατά τη γνώμη μας, αν υπάρχουν δύο naked μοτοσυκλέτες τα τελευταία τριάντα χρόνια που έχουν στιγματίσει ανεξίτηλα την κατηγορία αυτές είναι η Monster της Ducati και η Duke της KTM. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 πολλές εταιρείες παρουσίασαν μοτοσυκλέτες που έμοιαζαν με το ιταλικό γυμνό. Λιτή σχεδίαση, πλαίσιο χωροδικτύωμα, μικρές διαστάσεις. Αρκετές χρησιμοποίησαν V-2 κινητήρες και άλλες βασίστηκαν σε τετρακύλινδρους. Όμως, μόλις το Duke από σκληροπυρηνικό supermoto έγινε streetfighter, τα πράγματα άλλαξαν. Μια απλή ματιά και θα καταλάβετε πως το Duke επηρέασε τους πάντες. Οι στρογγυλεμένες επιφάνειες έγιναν αιχμηρές και τα ρεζερβουάρ πλαισιώθηκαν από αεροδυναμικά σχεδιασμένες επιφάνειες που έκαναν το μπροστινό μέρος των μοτοσυκλετών πιο «επιθετικό». Οι στρογγυλοί προβολείς έπιασαν μόνιμη θέση στο ράφι και τη θέση τους πήραν «διαστημικοί» LED. Το κλασσικά «ρολόγια» αντικαταστάθηκαν αρχικά με οθόνες LCD και στη συνέχεια με έγχρωμες TFT. Σε όλα τα παραπάνω το Duke της KTM ήταν και παραμένει πρωτοπόρο.

 

Ο λόγος που χιλιάδες αναβάτες έχουν λατρέψει τα Duke είναι πως από απολαυστικά commuter μετατρέπονται σε «υπερόπλα» σε κάθε είδους στριφτερή διαδρομή ακόμη και στην πίστα. Και μιλάμε για όλα. Από το 125 μέχρι το «θηρίο» 1290 Super Duke R.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 4
Στο «γνήσιο νυστέρι», όπως αποκαλεί η KTM το 790 Duke, χρησιμοποιείται ο δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας των 799 κ.εκ. Η ονομασία του είναι LC8c, που σημαίνει υγρόψυκτος (LC), οκταβάλβιδος, συμπαγής (c – compact). Η ισχύς του φτάνει τους 95 ίππους. Ο μονόδρομος συμπλέκτης είναι υγρός πολύδισκος και το κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων. Στον εξτρά εξοπλισμό συμπεριλαμβάνεται σύστημα QuickShifter για αστραπιαία ανεβάσματα αλλά και κατεβάσματα των σχέσεων, χωρίς τη χρήση συμπλέκτη.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 6

Το πλαίσιο είναι κατασκευασμένο από σωλήνες χάλυβα, με τον κινητήρα να τοποθετείται ως φέρον τμήμα του. Το υποπλαίσιο είναι αλουμινένιο, αφαιρούμενο και μέσα του κρύβει το φιλτροκούτι. Η μπροστινή ανάρτηση αποτελείται από ανεστραμμένο πιρούνι WP APEX χωρίς ρυθμίσεις, διαμέτρου 43mm, με διαδρομή 140mm. Υπάρχει επίσης σταμπιλιζατέρ τιμονιού. Για πίσω έχει επιλεχθεί μονό αμορτισέρ WP με σύστημα μοχλισμού και διαδρομή 150mm που δέχεται ρυθμίσεις ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου. Τα εμπρόσθια φρένα αποτελούνται από δύο δίσκους διαμέτρου 300 χιλιοστών, με τετραπίστονες ακτινικές δαγκάνες. Το πίσω φρένο φέρει δίσκο 240 χιλιοστών, με διπίστονη δαγκάνα. Και φυσικά το σύστημα πέδησης πλαισιώνεται από ABS, με λειτουργία "Cornering". Μάλιστα δίνεται η δυνατότητα της πλήρους απενεργοποίησής του ή λειτουργίας "Supermoto" όπου τίθεται εκτός λειτουργίας αποκλειστικά στον πίσω τροχό. Οι ζάντες είναι 17 ιντσών κατασκευασμένες από αλουμίνιο. Ντύνονται με ελαστικά Maxxis Supermaxx, διαστάσεων 120/70 για εμπρός και 180/55 για πίσω.

Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνονται επίσης οθόνη TFT 5 ιντσών, φωτιστικά σώματα LED και MTC (Motorcycle Traction Control), που ελέγχει και επεμβαίνει στην πρόσφυση της μοτοσυκλέτας. Ανάλογα με το mode οδήγησης αλλάζει και ο τρόπος λειτουργίας του. Υπάρχει δυνατότητα απενεργοποίησης.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 17

To γκάζι του 790 Duke είναι Ride by Wire που επιτρέπει τη χρήση διαφορετικών χαρτογραφήσεων του κινητήρα. Το νέο μοντέλο της ΚΤΜ έχει τρεις στον στάνταρ εξοπλισμό:
o Sport: Με την πιο άμεση απόκριση στο γκάζι, επιτρέπει τις πλαγιολισθήσεις του πίσω τροχού έως έναν βαθμό
o Street: Κατάλληλο για καθημερινή ξεκούραστη χρήση χωρίς να χάνονται τα «δυναμικά» στοιχεία του κινητήρα
o Rain: Για μέγιστο κράτημα και απόλυτο έλεγχο σε βρεγμένο οδόστρωμα. Η ιπποδύναμη μειώνεται στους 75 ίππους

Το νέο Duke μπορεί να εξοπλιστεί προαιρετικά με τα παρακάτω:
o Πρόγραμμα οδήγησης Track: Ο αναβάτης μπορεί να παραμετροποιήσει όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα και να τα απενεργοποιήσει
o MSR (Motor Slip Regulation): Ελέγχει ηλεκτρονικά το φρένο του κινητήρα και συνεργάζεται με τον συμπλέκτη ολίσθησης εξασφαλίζοντας ομαλή επιβράδυνση.
o Quickshifter +: Το σύστημα επιτρέπει τα ανεβάσματα και κατεβάσματα σχέσεων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη.
o Cruise control
o TPMS (Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών)
o KTM MY RIDE

Απόλυτα συμβατό με τα «γυμνά» πρότυπα που έχει θέσει το ίδιο, προσφέρει μια άνετη στάση σώματος κατάλληλη για κάθε μορφής διαδρομή. Το τιμόνι, το οποίο δεν είναι πολύ φαρδύ, οδηγεί τον κορμό να γέρνει ελαφρά προς τα εμπρός. Εάν το επιθυμείτε, μπορείτε να το φέρετε πιο κοντά ή πιο μακριά, αφού είναι ρυθμιζόμενο. Η σέλα δεν κρίνεται ιδιαίτερα χαμηλή, αλλά είναι σωστά σχεδιασμένη για απροβλημάτιστη πρόσβαση στο έδαφος και με τα δύο πόδια. Τα μαρσπιέ αντίστοιχα τοποθετημένα αρκετά χαμηλά συμβάλλοντας στην άνετη οδήγηση.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 10

Το 2023 φτάσαμε σε σημείο να γράψουμε πως ένα KTM διαθέτει μια από τις πιο άνετες θέσεις συνεπιβάτη στην κατηγορία του. Μια ματιά στα «σελάκια» των ανταγωνιστών ίσως σας πείσει. Επιπλέον υπάρχει και μια μεγάλη χειρολαβή, που μας θύμισε την αεροτομή της RC16 του MotoGP για την καλύτερη στήριξή του. «Ήταν δίκαιο και έγινε πράξη», αφού στο 890 Duke GP που οδηγήσαμε πέρυσι χειρολαβές δεν υπήρχαν ούτε για δείγμα.

Αν εμβαθύνουμε στον συναισθηματικό παράγοντα, θα μπορούσαμε να γράψουμε χιλιάδες λέξεις. Το 790 Duke διαθέτει τον σπορ προσανατολισμό των KTM. Ικανό για ατελείωτες συγκινήσεις και διασκεδαστικό όσο λίγα μοντέλα στην ιστορία των μεσαίων naked μοτοσυκλετών. Ιδανικό για όσους εκτίμησαν το εκρηκτικό ταμπεραμέντο του 390 Duke και θέλουν να μη ρισκάρουν στο επόμενο level επιλέγοντας μοτοσυκλέτα άλλου κατασκευαστή. Αλλά και οι μη μυημένοι στα «απόκρυφα της αυστριακής ελίτ» θα βρουν στο 790 Duke ό,τι ψάχνουν.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 2

Έναν κινητήρα με πλήρως αξιοποιήσιμη ισχύ, που ανεβάζει στροφές ακαριαία, «τραβάει» δυναμικά στις χαμηλές στροφές, συνεχίζει με ζωντάνια στις μεσαίες και διαθέτει πολλά αποθέματα δύναμης στις υψηλές, πάντα με ένα «θυμωμένο ουρλιαχτό» από την εξάτμιση. Το τελικό της τελευταίας ακόμη προκαλεί ποικίλα σχόλια λόγω θέσης και σχεδίασης, αλλά είναι το μοναδικό που του ταιριάζει τόσο πολύ. Έχουμε δει «κοντά», «μακριά», χαμηλότερα τοποθετημένα, ως επί το πλείστον, αλλά κανένα δεν «δένει» με το ουραίο τμήμα αυτού του Duke.

Το 790 Duke είχε πάντα το προσωνύμιο «Νυστέρι» που υποδηλώνει την ακρίβεια στην οδήγηση. Ο χαρακτηρισμός επιβεβαιώνεται πλήρως σε αυτήν την έκδοση. Ο κινητήρας αποτελεί φέρον τμήμα του πλαισίου το οποίο είναι τόσο άκαμπτο όσο χρειάζεται. Το ανεστραμμένο πιρούνι, που θα προτιμούσαμε να έχει ομαλότερη συμπεριφορά στο πρώτο μέρος της διαδρομής, σε συνδυασμό με το πολύ καλό αμορτισέρ, δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης και προσφέρουν ακριβή πληροφόρηση και κατευθυντικότητα ακόμη και όταν η άσφαλτος έχει ανωμαλίες.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 7

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι το καλύτερο στην κατηγορία και ο συμπλέκτης μαλακός. Τα ελαστικά της Maxxis χαρακτηρίζονται τίμια αλλά θα πρέπει να ζεσταθούν καλά για να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Το φρενάρισμα είναι επαρκές, αν και θα προτιμούσαμε πιο γραμμική απόδοση μπροστά για να διευκολυνθούν ακόμη περισσότερο οι αρχάριοι αναβάτες.

Επιβεβαιώνοντας πως οι 100 ίπποι είναι αρκετοί ειδικά όταν συνδυάζονται με το χαμηλό βάρος, το άριστο πλαίσιο και τα πολύ καλά ηλεκτρονικά που επεμβαίνουν με διακριτικότητα μόνον όταν χρειαστεί, το 790 Duke ρίχνεται ξανά στη μάχη μιας κατηγορίας που βρίθει ανταγωνισμού.

KTM 790 DUKE 2023 2wo 11

Σπορ, νεανικός, αιχμηρός. Μας έκανε εντύπωση, όπως όταν τον πρωτοαντικρίσαμε το 2018 στην πίστα των Σερρών. Το ίδιο παθαίνει όποιος το δει στον δρόμο. Οι κόρες των ματιών διαστέλλονται και ικετεύουν για λίγο ακόμη χρόνο στο φανάρι για να τον περιεργαστούν. Το «original νυστέρι» είναι εδώ, έτοιμο να τα βάλει με όλους και με όλα!

Εξοπλισμός Αναβάτη: Moto Market

Κράνος: Caberg Drift Evo Carbon

Μπουφάν: Nordcode Pantera

Γάντια: Nordcode Air Tech

Παντελόνι: Nordcode Cargo Ripstop-Tefflon

Μποτάκια: Eleveit Diverge WP

KTM DUKE 790 2023 ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.Β.Ε.
ΤΙΜΗ (€): 9.850 (ΙΟΥΛΙΟΣ 2023)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2ΕΕΚ, 4B/K
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 799
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 88 x 65,7
ΣΥΜΠΙΕΣΗ 12,7
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ 2 ΣΕ 1
ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΙΖΑ
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) 95/9.000
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) 8,9/8.000
ΒΑΡΟΣ (kg) 174 (χωρίς υγρά)
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) 825
ΜΗΚΟΣ (mm) 2.062
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 1.475
ΙΧΝΟΣ(mm) 99
ΚΑΣΤΕΡ(o) 24
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
ΜΠΡΟΣΤΑ: MAXXIS SUPERMAXX 120/70-17
ΠΙΣΩ: MAXXIS SUPERMAXX 180/55-17
ΠΛΑΙΣΙΟ: ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ ΜΕ ΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΕΝΕΡΓΟ ΤΜΗΜΑ
ΨΑΛΙΔΙ: ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ WP APEX 43mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 140mm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ WP APEX ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΕΛΑΤΗΡΙΟΥ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 150mm
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 300mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ CORNERING ΑBS BOSCH 9.1 MP
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 240mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ CORNERING ΑBS BOSCH 9.1 MP
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ 14 ΛΙΤΡΑ
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) 6,2  ΛΙΤΡΑ

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.