Δοκιμή Piaggio MP3 300 Yourban LT Sport: Ο τρίτος δρόμος
Το MP3 είναι πολλά παραπάνω από ένα scooter
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 09.01.2018
Οι περισσότεροι το αποκαλούν scooter ενώ υπάρχουν και εκείνοι που το θεωρούν αυτοκίνητο. Όπως και να το χαρακτηρίσεις δεν θα πέσεις έξω. Όμως το πιο σωστό είναι να το λέμε MP3
Γιατί το MP3 της Piaggio ήταν το πρώτο. Αυτό που άνοιξε το δρόμο. Το καλύτερο. Εκείνο που έφαγε το «κράξιμο» και το ίδιο που πήρε τα εύσημα από όσους το οδήγησαν. Βρίσκεται στην αγορά ήδη πάνω από μία δεκαετία, αν και προσωπικά μου φαίνεται σαν χθες που το πρωτοοδηγήσαμε.
Ήταν εκείνο το «στρουμπουλό» τρίκυκλο με τη σοβαρή εμφάνιση που όσοι το έβλεπαν αυτομάτως απέστρεφαν το βλέμμα τους. Σύμφωνοι δεν ήταν η επιτομή του design, όμως δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Κι αυτό γιατί κάτω από το «σοβαρό μούτρο» του κρυβόταν ένα περίπλοκο σύστημα διεύθυνσης – ανάρτησης με αρθρωτούς βραχίονες το οποίο έκανε όλη τη μαγική δουλειά. Tα MP3 διαθέτουν δύο κάθετα τοποθετημένα μονόμπρατσα ψαλίδια τα οποία συγκρατούν τους μπροστινούς τροχούς , έναν παραλληλόγραμμο μηχανισμό με τέσσερις αρθρώσεις πάνω από αυτά, έναν συμβατικό λαιμό τιμονιού και δύο εσωτερικούς ομόκεντρους άξονες περιστροφής των τροχών, έναν για κάθε ψαλίδι.
Το MP3 έστριβε σαν μοτοσυκλέτα και ταυτόχρονα ήταν ευκολοδήγητο και εύχρηστο σαν scooter ενώ δεν έπεφτε με τίποτα!
Τι συμβαίνει εκεί μπροστά;
Εκτός αν πλάγιαζες πάνω από 40 μοίρες που είναι και το όριο κλίσης του συστήματος. Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθείς λόγω της εμπιστοσύνης του μπροστινού. Ειδικά στις δεξιές στροφές χρειάζεται σύνεση, μια και εκεί δεν υπάρχει το «νύχι» του κεντρικού σταντ όπως αριστερά το οποίο «προειδοποιεί» αν το παρακάνεις. Αν το αγνοήσεις, κάνει μοχλό, το πίσω μέρος σηκώνεται και το MP3 προβαίνει σε τετ-α-κε.
Το ότι στέκεται όρθιο και δεν γέρνει όταν είναι σταματημένο οφείλεται σε δύο μηχανισμούς. Έναν ηλεκτρομηχανικό, σύμφωνα με τον οποίο πιέζοντας το διακόπτη στο αριστερό χέρι «κλειδώνει» το κεντρικό σύστημα άρθρωσης μην αφήνοντας το MP3 να πάρει κλίση και έναν ηλεκτρουδραϋλικό που μπλοκάρει τα δύο μπροστινά αμορτισέρ. Έτσι μπορείτε να έχετε τα πόδια σας επάνω στην ποδιά, όταν το MP3 είναι σταματημένο και έχετε κλειδώσει την ανάρτηση. Αν ξεχάσετε να κλειδώσετε το σύστημα, το MP3 θα γύρει και θα πέσει, όπως συμβαίνει δηλαδή σε μια μοτοσυκλέτα που δεν έχει κατέβει το σταντ. Το μπροστινό ξεκλειδώνει είτε με το πάτημα του ίδιου κουμπιού, είτε μόνο του όταν το MP3 ξεπεράσει τα 10 χ.α.ώ., ενώ σας αφήνει να το κλειδώσετε ακόμη και όταν κινείται από 10 έως 23 χ.α.ώ. μόνον όμως κατά την επιβράδυνση, με γκάζι κλειστό και κάτω από 3.000 σ.α.λ.
Για λόγους ασφαλείας το MP3 δεν ανεβάζει στροφές όταν ο αναβάτης δεν βρίσκεται πάνω στη σέλα του. Επιπλέον, υπάρχει και χειρόφρενο στο εσωτερικό της ποδιάς.
Το MP3 είχε στην γκάμα των δυνατοτήτων του και άλλες πρωτοτυπίες. Οι δύο μπροστινοί τροχοί δούλευαν ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλον με αποτέλεσμα να μπορεί να κινηθεί ή να παρκάρει ακόμη και με τον έναν τροχό επάνω και τον άλλο κάτω από το πεζοδρόμιο (μέγιστη υψομετρική διαφορά 20cm).
Transformer - Sport
Η έκδοση Yourban ήρθε έπειτα από λίγα χρόνια να πλαισιώσει το απλό και πιο «σοβαρό» MP3. Στην ουσία το Yourban έμοιαζε περισσότερο σε ένα συμβατικό scooter από πλευράς εμφάνισης. Το «στρουμπουλό» μούτρο έδωσε τη θέση του σε πιο μίνιμαλ σχεδίαση αφήνοντας να φανούν πολλά από τα απόκρυφα του μπροστινού συστήματος. Άνετα η έκδοση Yourban θα μπορούσε να κάνει μια guest εμφάνιση σε μια ταινία της σειράς Transformers.
Το πακέτο
Πέραν της πιο sport σχεδίασης το MP3 Yourban δεν έχασε ίχνος της χρηστικότητας και των ανέσεων που πρόσφερε στον αναβάτη και συνεπιβάτη του. Μεγάλη σέλα για δύο άτομα, χώρος κάτω από τη σέλα ακόμη και για δύο jet ή ένα full face κράνος και πολλά ακόμη πράγματα, όργανα αυτοκινητάδικης μεν νοοτροπίας αλλά υπερπλήρη, μικρός ανεμοθώρακας, μεγάλος χώρος για τα πόδια που παρέχει κάλυψη από τα νερά, δυνατός προβολέας τοποθετημένος στο τιμόνι και όχι στην ποδιά όπως το απλό MP3.
Και για εσάς
Και πριν από μερικά χρόνια ενώ πιστεύαμε πως η Piaggio με το MP3 το ‘‘τερμάτισε’’, μας συστήνει και την έκδοση LT. Στην ουσία η ιταλική εταιρεία γνωρίζοντας πολύ καλά την ευρωπαϊκή νομοθεσία, μεγαλώνει το μπροστινό μετατρόχιο, βάζει και ποδόφρενο και ιδού τα τρίροδα scooter που μπορούν οδηγηθούν με δίπλωμα αυτοκινήτου, εφόσον αυτό έχει εκδοθεί πριν από τις 18/1/2013. Όλα τα παραπάνω με 5.990€ που το καθιστούν το πιο οικονομικό τρίροδο scooter της Piaggio και τιμή η οποία κρίνεται ανταγωνιστική αν σκεφθεί κανείς πως ένα συμβατικό ιαπωνικό scooter αντίστοιχου κυβισμού κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα.
Σαν να μην συμβαίνει τίποτα
Οι αναστολές που ίσως να είχαν κάποιοι ως προς τη συμπεριφορά ενός τέτοιου οχήματος στο δρόμο εξαλείφθηκαν από την πρώτη κιόλας έκδοση του MP3. Το βάρος που προσθέτει το μπροστινό σύστημα βοηθάει στην καλύτερη κατανομή βάρους, αφού στα MP3 βρίσκεται κοντά στο 50% - 50%, γεγονός που δεν συναντάται σε συμβατικά scooter με οπισθόβαρη κατανομή. Τα κιλά του συστήματος φαίνονται μόνο στους επιτόπιους ελιγμούς, ενώ εν κινήσει εξαφανίζονται. Ταυτόχρονα ο όγκος στο μπροστινό μέρος είναι λίγο μεγαλύτερος από τα κανονικά scooter και έτσι δεν συνιστά πρόβλημα στους μποτιλιαρισμένους δρόμους όπου η διήθηση ανάμεσα σε σταματημένα οχήματα αποτελεί καθημερινότητα. Στην πραγματικότητα μετά τα πρώτα αναγνωριστικά χιλιόμετρα ξεχνάς πως οδηγείς scooter με τρεις ρόδες μια και τίποτα δεν διαφέρει στον τρόπο οδήγησης και στη συμπεριφορά στο δρόμο.
Τουναντίον έχεις να κάνεις με μια κατασκευή υποδειγματικά σταθερή και με εκπληκτικές επιδόσεις στο φρενάρισμα, αφού ο φόβος να διπλώσει το μπροστινό δεν υπάρχει. Σε αυτό τον τομέα συμβάλλουν και το συνδυασμένο σύστημα φρεναρίσματος που ενεργοποιείται με τη χρήση του ποδόφρενου. Μπροστά υπάρχουν δύο δισκόφρενα – έναν για κάθε τροχό – με διάμετρο 258mm και διπίστονες δαγκάνες και πίσω ένα ακόμη 240mm με ίδια δαγκάνα. Το μόνο που θα κλονίσει τη σταθερότητα του MP3 Yourban είναι οι μεγάλες ανωμαλίες του οδοστρώματος ειδικά όταν βρίσκεται υπό κλίση. Εκεί το μπροστινό σύστημα εμφανίζει σημάδια αδυναμίας να ανταποκριθεί γρήγορα και να απορροφήσει τις αναταράξεις με αποτέλεσμα αυτές να περνάνε στο τιμόνι αφιλτράριστες.
Διαφορά δύναμης
Το πλαίσιο του MP3 Yourban 300 LT αποτελείται από ατσάλινους σωλήνες υψηλής αντοχής. Οι τροχοί είναι 13 ιντσών μπροστά και 14 ιντσών πίσω. Ο κινητήρας είναι μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, τετραβάλβιδος με έναν επικεφαλή εκκεντροφόρο και διαθέτει 278 κ.εκ. Αποδίδει 21,1 ίππους στις 7.250 σ.α.λ. και 2,3 kgm ροπής στις 6.000 σ.α.λ. Επιταχύνει αρκετά γρήγορα το MP3 Yourban, όμως τα 40 περισσότερα κιλά (222 kg - 183kg) που αναλαμβάνει να κινήσει σε σχέση με το Beverly 300 το καθιστούν πιο αργό τόσο σε επιταχύνσεις όσο και σε ρεπρίζ. Δεν μπορείς να τα έχεις όλα…
Ακόμη και έτσι το τρίροδο scooter πιάνει εύκολα τα 100 χ.α.ώ. ενώ με υπομονή η βελόνα του αναλογικού ταχύμετρου θα φτάσει τα 120 χ.α.ώ. και σε κατωφέρεια θα αγγίξει τα 130 χ.α.ώ. Υποβάλλοντάς το και στη δοκιμασία του ταξιδιού μπορεί να κινηθεί σε αυτοκινητόδρομο με 120 χ.α.ώ. κρατώντας τον αναβάτη του ξεκούραστο χάρη στην πολύ καλή σέλα και την άνετη θέση οδήγησης. Ο μικρός ανεμοθώρακας σε αυτές τις ταχύτητες κάνει καλή δουλειά, ενώ η Piaggio έχει μεριμνήσει και για τους «κρυουλιάρηδες», αφού θερμός αέρας διοχετεύεται στα χέρια και τα πόδια του αναβάτη. Για περισσότερη προστασία η Piaggio διαθέτει αξεσουάρ (ψηλότερος ανεμοθώρακας, προστατευτικές χούφτες, προστατευτική κουβέρτα ποδιών).
Η Piaggio με τη Vespa πρωτοστάτησε πριν από 70 χρόνια στον τομέα της αστικής μετακίνησης. Πριν από σχεδόν μια δεκαετία με το MP3 την έκανε ακόμη πιο ασφαλή και παρέσυρε πολλούς κατασκευαστές στον «τρίτο» δρόμο
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | Piaggio MP3 300 Yourban LT Sport (2017) |
Αντιπροσωπεία | Piaggio Hellas |
Κινητήρας | Μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, τετραβάλβιδος με 1 επικεφαλή εκκεντροφόρο |
Διάμετρος x Διαδρομή (mm) | 75 x 63 |
Χωρητικότητα (cc) | 278 |
Σχέση συμπίεσης | Δ.Α. |
Σύστημα εξαγωγής | 1 σε 1 |
Εκκίνηση | Μίζα |
Επιδόσεις | |
Μέγιστη ισχύς | 21,1hp / 7.250rpm |
Μέγιστη ροπή | 2,3 kgm / 6.000rpm |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.