Αγώνες Εξωτερικού

Πόσο κοστίζει σε μια «δορυφορική» ομάδα η συμμετοχή στα MotoGP;

Το κόστος για την αγορά μιας θέσης στη μεγάλη κατηγορία υπολογίζεται γύρω στα 5 εκατομμύρια ευρώ


02.02.2021

Τα γερά θεμέλια που έχει βάλει η Dorna και τα εγγυημένα έσοδα που προσφέρει

Κείμενο: Μένιος Κατής

Έξι κορυφαίοι κατασκευαστές, έντεκα ομάδες εκ των οποίων οι έξι «δορυφορικές», ένα σπορ που στους χαλεπούς καιρούς που βιώνει ο πλανήτης λόγω της πανδημίας και που (προφανώς) έχει επηρεάσει τον κόσμο του επαγγελματικού αθλητισμού, δείχνει πως βασίζεται σε γερά θεμέλια, επιδεικνύει αντανακλαστικά και θωρακίζει το μέλλον του.

Η διοργανώτρια Dorna βρίσκεται στη διαδικασία διαπραγμάτευσης και υπογραφής νέων συμφωνιών με κατασκευαστές και ομάδες ώστε να διασφαλίσει το μέλλον των MotoGP τουλάχιστον μέχρι το 2026. Και όλα αυτά έναν χρόνο πριν τη λήξη της υπάρχουσας συμφωνίας (λήγει τέλη του '22).

Από τα εργοστάσια, KTM και Ducati έχουν ήδη υπογράψει νέο συμβόλαιο, ενώ συνεχίζονται οι συζητήσεις με τους άλλους τέσσερις (Suzuki, Honda, Yamaha, Aprilia). Σε ό,τι αφορά στις «δορυφορικές» ομάδες, οι πέντε από τις έξι έχουν ήδη υπογράψει νέα συμφωνία.

LCR, Gresini, Tech3, Petronas και Pramac δεσμεύτηκαν να συνεχίσουν στην κορυφαία κατηγορία μέχρι και το 2026, με την Esponsorama να αποτελεί τη μοναδική εκκρεμότητα. Το Πρωτάθλημα πλέον έχει εξελιχθεί σε μια κλειστή λίγκα στην οποία για να μπει κάποιος θα πρέπει πρώτα να αποχωρήσει κάποιος από τους συμμετέχοντες.

Στην περίπτωση της Esponsorama για παράδειγμα, η οποία αναμένεται να αποχωρήσει το 2022, μπορεί όποιος ενδιαφέρεται να μπει στο Πρωτάθλημα, να αγοράσει τη θέση της. Κι αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια, τότε το πιθανότερο είναι να δούμε στη θέση της την VR46 του Valentino Rossi.

Τα οικονομικά δεδομένα

Το κόστος για την αγορά μιας θέσης στη μεγάλη κατηγορία υπολογίζεται γύρω στα 5 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό δεν σημαίνει ότι όποιος θέλει μπορεί να κατεβάσει ομάδα. Θα πρέπει κάποια από τις υπάρχουσες να αποφασίσει να αποχωρήσει και κατά συνέπεια να διαθέσει προς πώληση την θέση της.

Το παραπάνω ποσό προορίζεται μόνο για την εξασφάλιση της συμμετοχής στο Πρωτάθλημα. Το κόστος μιας αγωνιστικής σεζόν, είναι άλλη υπόθεση. Υπολογίζεται πως τα ετήσια έξοδα για μια «δορυφορική» ομάδα με δύο αναβάτες ανέρχεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ.

Το ποσό καλύπτει τους μισθούς των οδηγών -αν και τα τελευταία χρόνια συνήθως καλύπτονται από τις εργοστασιακές ομάδες με τις οποίες οι αναβάτες έχουν συνάψει απευθείας συμφωνίες-, του προσωπικού (25 με 30 άτομα) της ομάδας καθώς επίσης και τα έξοδα μετακινήσεων.

Στο κομμάτι του τεχνικού εξοπλισμού, το μίνιμουμ κόστος για την ενοικίαση μιας μοτοσυκλέτας ανέρχεται στα δύο εκατομμύρια ευρώ. Από κει και πέρα, αν ένας team manager θέλει καλύτερο εξοπλισμό και υποστήριξη ανάλογη με αυτήν της εργοστασιακής ομάδας, τότε το κόστος όπως γίνεται αντιληπτό, αυξάνεται.
Σημειώστε επίσης ότι μια ομάδα πληρώνει περισσότερα στην περίπτωση που οι οδηγοί της έχουν έφεση στις... πτώσεις, καθώς απαιτούνται περισσότερα ανταλλακτικά για επισκευές.

To hospitality κοστίζει σε ετήσια βάση περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ, ενώ όσον αφορά στο μισθολογικό κόστος για το προσωπικό, αυτό διαμορφώνεται αναλόγως με τις συμφωνίες που έχει κάνει το προσωπικό. Για παράδειγμα ένας επικεφαλής μηχανικός λαμβάνει από 100.000 έως 120.000 ευρώ το χρόνο, ενώ ο μισθός ενός μηχανικού κυμαίνεται από 60.000 έως 65.000 ευρώ.

Από κει και πέρα, υπάρχουν και τα πάγια έξοδα που έχουν να κάνουν με τις μετακινήσεις και τη διαμονή, τα οποία διαμορφώνονται ανάλογα με τις συμφωνίες που έχει κάνει η ομάδα με τα στελέχη της. Κάποια μέλη για παράδειγμα θα απολαμβάνουν προνόμια όπως αεροπορικά εισιτήρια business class και διαμονή σε μονόκλινα δωμάτια.

Σε ό,τι αφορά στους μισθούς των αναβατών, είθισται αυτοί να καταβάλλονται από τις εργοστασιακές ομάδες με τις οποίες συνήθως έχουν απευθείας συμφωνία. Υπάρχουν βέβαια και οι εξαιρέσεις. Το 2020 για παράδειγμα το συμβόλαιο ύψους 500.000 ευρώ του Fabio Quartararo το κάλυψε η Petronas...

Υπάρχουν όμως και εγγυημένα έσοδα

Για να μπορέσει να επιβιώσει μια «δορυφορική» ομάδα στα MotoGP θα πρέπει να έχει έσοδα. Και τώρα με την πανδημία η αλήθεια είναι πως η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί δεν είναι και η καλύτερη δυνατή.

Αλλά γι' αυτό έχει φροντίσει η Dorna η οποία προσφέρει σε κάθε ομάδα από δύο εκατομμύρια ευρώ για κάθε αναβάτη, με την IRTA να δίνει επιπλέον 500.000 ευρώ αναλόγως με τα αποτελέσματα, με την απόκλιση να μην ξεπερνά το 10% για μια τοπ «δορυφορική» ομάδα που πρωταγωνιστεί, σε σχέση με εκείνη που δεν σημειώνει επιτυχίες.

Αυτό σημαίνει ότι μια ομάδα με δύο αναβάτες στο γκριντ λαμβάνει σε ετήσια βάση περίπου πέντε εκατομμύρια ευρώ συνολικά από Dorna και IRTA.

Τα υπόλοιπα πέντε εκατομμύρια ευρώ θα πρέπει να καλυφθούν από τους σπόνσορες. Σίγουρα πρόκειται για ένα μεγάλο ποσό που θα πρέπει με κάποιο τρόπο να εξασφαλίσει το τμήμα marketing της εκάστοτε ομάδας. Μπορεί να υπάρχουν οι βασικοί χορηγοί, αλλά και μικρότεροι σπόνσορες που συνάπτουν συμφωνίες μεγάλης διάρκειας, όπως επίσης και εκείνοι που επιλέγουν να διαφημιστούν μόνο σε κάποιο αριθμό αγώνων ή σε συγκεκριμένα Grand Prix.

Στο δια ταύτα

Τα MotoGP βρίσκονται σε μεταβατική περίοδο. Έχουμε την ανανέωση του ρόστερ, με νέους, ταλαντούχους αναβάτες και την παρουσία της σταθερής αξίας που ακούει στο όνομα Valentino Rossi, ο οποίος ακόμα κι αν περπατά στο πάντοκ, αποφέρει τεράστια έσοδα στα MotoGP.

Παράλληλα, υπάρχουν έξι κορυφαίοι κατασκευαστές μοτοσυκλετών καθώς και αξιόμαχες «δορυφορικές» ομάδες, οι οποίες ανεβάζουν το επίπεδο και δεν συμπληρώνουν απλά το γκριντ.

Το 2020 για παράδειγμα, αναβάτες της Petronas Yamaha και της Red Bull KTM Tech 3 νίκησαν τους 8 από τους 14 αγώνες του Πρωταθλήματος.

Από κει και πέρα, το γεγονός ότι οι πέντε από τις έξι «δορυφορικές» ομάδες αποφάσισαν να δεσμευθούν για την παρουσία τους στο γκριντ των MotoGP μέχρι και το 2026, σημαίνει προφανώς πως όχι μόνο καλύπτουν τις ετήσιες δαπάνες τους, αλλά βγάζουν και κάποιο κέρδος...

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Ένα νέος αναβάτης κέρδισε, ένας Πρωταθλητής επέστρεψε στην κορυφή και ένας κατασκευαστής ονειρεύεται τον πρώτο του τίτλο στα superbike
Μετά το νέο ατομικό ρεκόρ πίστας και την pole position στον πρώτο αγώνα του Βαλκανικού πρωταθλήματος BMU
Ο άνθρωπος που μαζί με τον Davide Brivio έφερε τον Rossi στην Yamaha το 2004 αποχωρεί από την εργοστασιακή ομάδα του ιαπωνικού εργοστασίου
O Maverick «Batman» Vinales ήταν αλάνθαστος. Ακόμη και όταν έμεινε στην ένατη θέση στην αρχή του αγώνα, κατέκτησε την πρώτη του νίκη σε αγώνα, μετά τις δύο σε sprint race

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.