Αγώνες Εξωτερικού

Τα πρώτα 1.000 Grand Prix... "είναι δύσκολα"

Τα σημαντικότερα γεγονότα από το 1949


11.05.2023

Η ιστορία μας ξεκινά στις 17 Ιουνίου 1949 με το Isle of Man να φιλοξενεί τον πρώτο αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Grand Prix 


Η FIM είχε μόλις θεσπίσει τέσσερις κατηγορίες: 125, 250, 350 και 500, αλλά εκείνη την εποχή αγωνίζονταν και side car στο TT, με κινητήρες 600 κ.εκ.

Η κατηγορία των 50cc θεσπίστηκε το 1962. Το 1984 αντικαταστάθηκε με αυτήν των 80cc που καταργήθηκε στα τέλη του 1989. Επτά χρόνια νωρίτερα, τη σεζόν 1982, σταμάτησε η διεξαγωγή των αγώνων της κατηγορίας των 350cc.

Ο πρώτος παγκόσμιος πρωταθλητής GP500 ήταν ο Βρετανός Leslie Graham, με AJS, ο οποίος επιβλήθηκε του Μιλανέζου Nello Pagani με Gilera με διαφορά ενός βαθμού. Ωστόσο, ο Pagani παίρνει τον τίτλο στα GP125 με Mondial, ενώ ο κυρίαρχος των 250 ήταν ο Bruno Ruffo με Moto Guzzi. Ο τίτλος στα GP350 πηγαίνει στο βρετανικό δίδυμο Freffie Frith - Velocette.

Τα πρώτα χρόνια, αναβάτες από την Μ. Βρετανία, όπως οι Leslie Graham, Freddie Frith, Bob Foster και Geoff Duke κατακτούν τους τίτλους με Norton, Velocette και AJS. Όμως διαφαίνεται πως οι Ιταλοί θα είναι κυρίαρχοι. Από το 1952 κατασκευαστές όπως η Mondial, η Moto Guzzi, η Benelli, η Gilera και κυρίως η MV Agusta, που στις δύο μεγαλύτερες κατηγορίες θα σάρωνε τα πάντα μέχρι το 1974 με αναβάτες θρύλους όπως οι Surtess, Hailwood, Agostini και Phil Read, θα έβαζαν πολλά τρόπαια στις προθήκες των εργοστασίων τους.

Το 1975, ο Giacomo Agostini κέρδισε τον όγδοο προσωπικό του τίτλο με τη Yamaha . Η εταιρεία της Iwata ήταν η πρώτη ιαπωνική στην ιστορία που κατέκτησε τον τίτλο της κορυφαίας κατηγορίας.

Μια ματιά στα στατιστικά δείχνει ότι οι Ιταλοί είναι μέχρι σήμερα οι κάτοχοι των περισσότερων τίτλων, έχοντας 79 έναντι 55 των Ισπανών, 44 των Βρετανών, 18 των Γερμανών και 17 των ΑμερικάνωνΤα πρωταθλήματά μας κέρδισαν. Έχουν δύο τίτλους στα 50cc, 24 στα 125/Moto3, 25 στα 250/Moto2, 8 στα 350 και 20 στα 500/MotoGP.
Η ανάπτυξη των ιαπωνικών σπιτιών
Ήδη το 1966 ένας Ιάπωνας κατασκευαστής είχε κερδίσει έναν αγώνα στην κορυφαία κατηγορία, χάρη στον Jim Redman και τη Honda και η Yamaha πανηγύρισε τον τίτλο των κατασκευαστών στην πρώτη χρονιά του Agostini, το 1974 .

Από το 1975 οι Ιάπωνες ήταν οι απόλυτοι κυρίαρχοι με την Suzuki, την Yamaha και την Honda να εναλλάσσονται στην κορυφή των 500. Suzuki και Yamaha ήταν οι πρωταγωνιστές από το 1975 έως το 1982, μετά ήταν ο Freddie Spencer το 1983 που έδωσε στη Honda το πρώτο της παγκόσμιο πρωτάθλημα στα 500.

Η Honda έχει 72 τίτλους κατασκευαστών στα παλμαρέ της, έναντι 37 των MV Agusta και Yamaha, 19 της Aprilia και 15 της Suzuki.
Ο Kenny Roberts είναι ο πρώτος Αμερικανός που θριάμβευσε στο κλασικό παγκόσμιο πρωτάθλημα. Ο Καλιφορνέζος αφήνει το στίγμα του και κερδίζει τους τίτλους του 1978, του 1979 και του 1980 στην κατηγορία 500 με τη Yamaha. Στη συνέχεια οι Marco Lucchinelli και Franco Uncini τη διετία 81-82, μετά οι Spencer και Lawson μεταξύ 1983 και 1986.

Ο Wayne Gardner έγραψε ιστορία καθώς έγινε ο πρώτος Αυστραλός το 1987. Μετά τον Eddie Lawson (1988 και 1989), τον Wayne Rainey (1990, 1991 και 1992) και τον Kevin Schwantz (1993), έρχεται ένας άλλα Αυστραλός για να κυριαρχήσει στα 500. Ο Mick Doohan, πήρε πέντε πρωταθλήματα από το 1994 έως το 1998. Το 1999 ήταν Crivillè και το 2000 ο Kenny Roberts Junior, στην μοναδική περίπτωση που πατέρας και γιος έχουν κατακτήσει το πρωτάθλημα.
Ο Valentino Rossi έχει την τιμή να κερδίσει τον τελευταίο τίτλο στην κατηγορία GP500 με τη Honda το 2001 και στη συνέχεια να εγκαινιάσει την εποχή του MotoGP το 2002, κερδίζοντας έναν ακόμα τίτλο. Ο οριστικός αποχαιρετισμός στους δίχρονους κινητήρες έγινε στο GP της Τσεχίας το 2003 και μέχρι την προηγούμενη χρονιά (2002) τετράχρονα και δίχρονα «συμβίωναν» στην κορυφαία κατηγορία.

Το 2002 και το 2003 ο Rossi είναι παγκόσμιος πρωταθλητής με τη Honda. Το 2004 και το 2005 κερδίζει επίσης με τη Yamaha . Το 2006 είναι η χρονιά του Nicky Hayden με τη Honda, το 2007 ήρθε η σειρά του πρώτου τίτλου της Ducati στο MotoGP χάρη στον Casey Stoner. Ο Rossi ανακτά τα πρωτεία το 2008 και το 2009.
Rossi , Stoner, Lorenzo και Pedrosa ήταν οι πρωταγωνιστές από το 2007 έως το 2012. Σε έξι σεζόν ο Stoner, ο Rossi και ο Lorenzo κέρδισαν από δύο τίτλους, με τον Pedrosa να τερματίζει στους τρεις πρώτους πέντε φορές.

Όταν ο Stoner ανακοινώνει την αποχώρησή του στα τέλη του 2012 (σε ηλικία μόλις 27 ετών), ένας άλλος «εξωγήινος» κάνει την εμφάνισή του. Είναι ο Καταλανός Marc Marquez , ο οποίος ως rookie κερδίζει τον πρώτο του τίτλο το 2013 και στη συνέχεια κυριαρχεί μέχρι το 2019, εκτός του πρωταθλήματος του 2015 που κατακτά ο Jorge Lorenzo.

Το 2020, απόντος του Marquez λόγω τραυματισμού, ήταν ο Joan Mir που διέπρεψε με τη Suzuki. Το 2021 παίρνει σειρά ο Fabio Quartararo με τη Yamaha.Η Ducati επέστρεψε τελικά στον τίτλο δεκαπέντε χρόνια μετά τον Stoner χάρη στον Pecco Bagnaia το 2022.

Σήμερα το παγκόσμιο πρωτάθλημα έχει αλλάξει πολύ: από το 2010 η Moto2 αντικατέστησαν το δίχρονα 250, από το 2012 τα 125 αντικαταστάθηκαν από την Moto3. Στο MotoGP η Ducati ανέπτυξε πρώτα αεροδυναμικά πτερύγια και από το 2017 μπήκε και η KTM στο πρωτάθλημα.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Μετά το νέο ατομικό ρεκόρ πίστας και την pole position στον πρώτο αγώνα του Βαλκανικού πρωταθλήματος BMU
Ο άνθρωπος που μαζί με τον Davide Brivio έφερε τον Rossi στην Yamaha το 2004 αποχωρεί από την εργοστασιακή ομάδα του ιαπωνικού εργοστασίου
O Maverick «Batman» Vinales ήταν αλάνθαστος. Ακόμη και όταν έμεινε στην ένατη θέση στην αρχή του αγώνα, κατέκτησε την πρώτη του νίκη σε αγώνα, μετά τις δύο σε sprint race
Τα ελαστικά MICHELIN Power Slick και Power Rain αψηφούν τις εδαφικες ανωμαλίες και τις εναλλαγες στην άσφαλτο του Circuit of the Americas

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.