11.12.2020
Υπάρχουν πολλά στυλ κράνους στην αγορά, αλλά εδώ θα εξετάσουμε έναν τύπο που έχει γίνει συνώνυμος με την «περιπέτεια»
Σύμφωνα με την νομοθεσία, το κράνος είναι το μοναδικό που υποχρεούμαστε να φοράμε, όταν οδηγούμε. Μπορεί να μην είναι το μοναδικό που θα μας σώσει σε περίπτωση ατυχήματος και για αυτό πρέπει να φοράμε πλήρη εξοπλισμό πριν ανέβουμε στην μοτοσυκλέτα μας, αλλά ας ξεκινήσουμε από αυτό, σε όποια χώρα του κόσμου και αν βρισκόμαστε, είναι δεν είναι υποχρεωτική η χρήση του.
Σύμφωνα με μελέτες στις Η.Π.Α., οι τραυματισμοί στο κεφάλι είναι οι συχνότεροι στους μοτοσυκλετιστές. Που καταλήγουμε λοιπόν;. Πως πρέπει να δαπανήσουμε όσα περισσότερα «αντέχουμε» για να φοράμε κάτι που θα μας παρέχει μέγιστη ασφάλεια. Ακόμη και αν δεν έχετε να αγοράσετε τοις μετρητοίς, μπορείτε να βάλετε δόσεις, όπως πολλοί κάνουμε για την αγορά πανάκριβων προϊόντων, που στην ουσία δεν μας χρειάζονται.
Tα adventure κράνη, γίνονται ολοένα και περισσότερα και καλύτερα.
Διαθέτουν «γείσο», άφθονο εξαερισμό και μακρύ μυτερό σχεδιασμό στο ύψος του σαγονιού, όπως τα MX κράνη. Τα κράνη του είδους έχουν aggressive εμφάνιση.
Αν και τα περισσότερα είναι πολύ εμφανίσιμα δεν είναι τόσο πρακτικά. Το γείσο είναι σωστά σχεδιασμένο στα κράνη που κοστίζουν πάνω από 250 ευρώ. Στα υπόλοιπα φέρνουν αντίσταση στον αέρα, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες. Το μεγάλο άνοιγμα στο σαγόνι, «μπάζει» πολύ κρύο αέρα τους χειμερινούς μήνες.
Από την άλλη το γείσο προστατεύει στην οδήγηση off road, μέσα σε πυκνή βλάστηση. Επιπλέον βοηθάει στο να μην τυφλώνεστε από τον ήλιο. Ο αέρας που μπαίνει από το άνοιγμα στο σαγόνι, τα κάνουν πιο εύχρηστα στην οδήγηση τους ζεστούς μήνες. Ένα καλό κράνος, όπως το Airoh Commander (διαβάστε εδώ την δοκιμή του κράνους) που έχουμε στην διάθεσή μας, διατίθεται με ειδικό πρόσθετο που κλείνει το κενό και έτσι προστατεύεστε στο πολύ κρύο.
Τι πρέπει να ψάχνετε όταν θέλετε να αγοράσετε ένα κράνος; Να πληροί τις ισχύουσε προδιαγραφές ασφαλείας. Υπάρχουν χρήσιμες συμβουλές στο διαδίκτυο, με το πως να εντοπίσετε ένα «ψεύτικο» κράνος και αν αξίζει να αγοράσετε ένα επώνυμο κράνος με λιγότερα από 100 ευρώ.
Όλα τα κράνη που πωλούνται στην ευρωπαϊκή ένωση, πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα ασφάλειας. Αυτό σημαίνει πως ακόμη και ένα οικονομικό κράνος, αν έχει περάσει τις δοκιμές, παρέχει ασφάλεια σε ικανοποιητικό επίπεδο.
Καθώς η τιμή ανεβαίνει, τα υλικά κατασκευής γίνονται καλύτερα, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια.
To Moto Market μας ενημερώνει για τη νέα διαδικασία πιστοποίησης στα κράνη
Η νέα πιστοποίηση, που ονομάζονται ECE 22.06, αντικαθιστά την ECE 22.05, η οποία εισήχθη πριν από 20 χρόνια και θα αναγκάσει πολλούς κατασκευαστές να κάνουν μεγάλες αλλαγές στα κράνη τους.
Τι συμβαίνει λοιπόν;
Υπάρχουν ουσιαστικά δύο μεγάλες αλλαγές: Η μια αφορά τις δοκιμές κρούσης και τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνται, ενώ η άλλη είναι η ίδια η τεχνολογία κράνους. Οι τρέχουσες δοκιμές πρόσκρουσης περιλαμβάνουν την τοποθέτηση μιας κεφαλής στο κράνος και στη συνέχεια, την κρούση σε ένα αμόνι.
Οι αισθητήρες εντός του ομοιώματος κεφαλής μετρούν τις δυνάμεις που μεταδίδονται μέσω του κράνους. Στις δοκιμές 22.06, οι κρούσεις θα πραγματοποιηθούν σε ένα ευρύτερο φάσμα ταχυτήτων, τόσο υψηλότερο όσο και χαμηλότερο από την τρέχουσα δοκιμή, και με επιπτώσεις σε πολλαπλά σημεία του κράνους.
Αυτό φέρνει το νέο τεστ λίγο πιο κοντά στις δοκιμές SHARP της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο απονέμει τα κράνη με σκορ 1 έως 5.
Οι δοκιμές υψηλότερης ταχύτητας φαίνονται λογικές αλλά γιατί η χαμηλή ταχύτητα; Κάνοντας ένα κράνος με κάποιο τρόπο να επιβιώσει από πτώσεις υψηλής ταχύτητας μπορεί να μειώσει την ικανότητά του να απορροφά κρούσεις σε μικρότερες ενέργειας, με αποτέλεσμα ένα κράνος που είναι πάρα πολύ άκαμπτο. Οι δοκιμές σε διαφορετικές γωνίες και ταχύτητες θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι το κράνος θα προστατεύει σε περισσότερους τύπους ατυχημάτων και, για πρώτη φορά, η δοκιμή θα εξετάσει επίσης τι επιπτώσεις έχει αυτό στον εγκέφαλο.
Η υπάρχουσα πιστοποίηση ECE 22.05 κάνει καλή δουλειά στη δοκιμή δύναμης και την κατασκευή κράνους που εμποδίζει μόνο κατάγματα του κρανίου. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, η περιστροφική κίνηση μιας κρούσης μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημιά στον εγκεφαλικό ιστό χωρίς εμφανές εξωτερικό τραύμα. Για να δοκιμαστεί αυτό, τα κράνη θα πραγματοποιούν κρούσεις πάνω σε ένα αμόνι σε γωνία 45 μοιρών, ενώ νέοι αισθητήρες θα μετρήσουν την περιστροφική επιτάχυνση που λαμβάνει χώρα μέσα στο κράνος.
Θεωρητικά, τα πιο στρογγυλά κράνη θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλύτερα εδώ, καθώς και εκείνα που διαθέτουν τεχνολογία MIPS και Flex , όπως τα κράνη της BELL (διαβάστε εδώ την δοκιμή του Bell MX-9 Adventure Mips Stryker), που συμβάλλουν στη μείωση της περιστροφικής κίνησης που μεταφέρεται στον εγκέφαλο.
Τα έγγραφα ECE 22.06 έχουν πλέον επικυρωθεί και πρέπει να περάσουν από τη διαδικασία ψηφοφορίας στον ΟΗΕ. Ωστόσο, θεωρείται μια ολοκληρωμένη συμφωνία, υποθέτοντας ότι τα χρονοδιαγράμματα παραμένουν τα ίδια (Ιούνιος του 2020).
Οι έμποροι λιανικής πώλησης θα έχουν στη διάθεσή τους δύο έτη κατ 'ανώτατο όριο για να πουλήσουν τα κράνη με ECE 22.05, προτού γίνουν παράνομα. Το μόνο μειονέκτημα αυτών των αλλαγών μπορεί να είναι το κόστος, καθώς η αύξηση των τιμών κατά 5% είναι το πιο πιθανό αποτέλεσμα.
Σωστή εφαρμογή
Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά πολλοί αναβάτες φορούν λάθος μέγεθος. Αν φορώντας το κράνος μας νοιώθουμε έντονο σφίξιμο στο κούτελο ή στους κροτάφους, σημαίνει ότι το κράνος μας είναι μικρότερο απ' ότι πρέπει. Αν όμως μετατοπίζεται κατά την οδήγηση, τότε είναι μεγαλύτερο. Και στα δύο παραδείγματα σημαίνει ότι είμαστε απροστάτευτοι σε μία επερχόμενη κρούση. Η καλύτερη λύση είναι να πάμε σε ένα κατάστημα πώλησης μοτοσυκλετιστικού εξοπλισμού και με τη βοήθεια του πωλητή να δοκιμάσουμε διάφορα κράνη, αφού πρώτα μας μετρήσει την περίμετρο του κεφαλιού και ελέγξει την εφαρμογή του εκάστοτε κράνους. Υπάρχει περίπτωση το ίδιο μέγεθος κράνους σε διαφορετικές μάρκες να μην εφαρμόζει το ίδιο, μιας και τα καλούπια από εταιρεία σε εταιρεία διαφέρουν. Επίσης πρέπει να προσέξετε όταν αγοράζετε από το εξωτερικό. Τα κράνη που διατίθενται σε χώρες της Ασίας ή της Αμερικής μπορεί να φαίνονται ίδια αλλά πολλές φορές δεν είναι. Το medium σε ένα κράνος που διατίθεται στην αγορά της Taiwan διαφέρει από το ευρωπαϊκό medium.
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.