Αφιερώματα

2010-2019:Πόσο άλλαξε η μοτοσυκλέτα την δεκαετία που “έφυγε”

Μια νέα συναρπαστική δεκαετία μόλις άρχισε


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  28.01.2020

Για ορισμένους πολύ και για άλλους σχεδόν καθόλου. Η δεκαετία πάντως που αφήσαμε πίσω μας “στιγμάτισε” όσο λίγες τον χώρο της μοτοσυκλέτας


Με το τέλος του 2019, άνοιξε μια νέα δεκαετία. Πόσο όμως άλλαξαν οι μοτοσυκλέτες που μπορούσαμε να αποκτήσουμε το 2009. Ομολογουμένως τα τελευταία δέκα χρόνια δεν είδαμε κάτι επαναστατικό. Οι καινοτομίες που στο παρελθόν είναι πολύ περισσότερες από αυτές της τελευταίας δεκαετία που στιγματίστηκε από την παγκόσμια οικονομική κρίση που επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την βιομηχανία δικύκλου.

Στην πρόσφατη ιστορία της, η μοτοσυκλέτα γνώρισε μεγάλες δόξες. Η μεγάλη ζήτηση οδήγησε τους κατασκευαστές στο λανσάρισμα νέων τεχνολογικών λύσεων σε όλους τους τομείς. Όμως από το 2008, που ξέσπασε η μεγάλη κρίση, πολλά νέα πράγματα έμειναν στα συρτάρια μηχανικών και σχεδιαστών επειδή δεν θα “επιβίωναν” στην κατακερματισμένη αγορά.

To 2006 ταξινομήθηκαν στην χώρα μας 88.480 δίκυκλα και δυο χρόνια μετά ξεπεράσαμε τις 100.000! (100.118). Το 2010, παρακολουθώντας ανήμποροι την χρηματοπιστωτική κρίση οι ταξινομήσεις σημείωσαν πτώση κατά 40%. Και αυτό όπως φάνηκε ήταν μόνο η αρχή. “Ελεύθερη πτώση” δεν σημειώθηκε μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη.

‘Ετος Ταξινομήσεις στην Ελλάδα
2011 46.611
2012 32.884
2013 29.536
2014 32.278
2015 34.485
2016 41.520
2017 28.852
2018 33.378
2019 38.230

Με την απότομη πτώση της ζήτησης, οι κατασκευαστές χρειάστηκαν χρόνο για να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και να παρουσιάσουν μοντέλα που θα τράβαγαν το ενδιαφέρον του κοινού. Οι μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού δέχθηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα. Ο κόσμος στράφηκε στα scooter και τα “παπιά” με σκοπό την οικονομική καθημερινή μετακίνηση.

11

Όσοι μετάφεραν μέρος της παραγωγής τους σε ασιατικές χώρες φτιάχνοντας εργοστάσια ή συνεργαζόμενοι με εγχώριους κατασκευαστές κατάφεραν να παρουσιάσουν πιο προσιτά μοντέλα. Ταυτόχρονα κατασκευαστές που δεν είχαν μικρές σε κυβισμό μοτοσυκλέτες και scooter στην γκάμα τους στράφηκαν και προς αυτές χωρίς όμως να βρίσκουν την ανταπόκριση που περίμεναν.

Αν εξετάσουμε την τρέχουσα προσφορά μοντέλων, συνειδητοποιούμε πώς είναι ευρύτερη και πληρέστερη από ό, τι το 2010. Είναι αλήθεια ότι ορισμένες κατηγορίες έχουν σχεδόν εξαφανιστεί, όπως τα supersport 600, αλλά και τα cruiser εκτός των Harley-Davidson. Από την άλλη έχει γιγαντωθεί η μικρομεσαία κατηγορία με μοτοσυκλέτες 300 και 400 κ.εκ.

10

Πάνω απ 'όλα, η οικονομική κρίση επαναπροσδιόρισε την εμπορική πολιτική των εταιρειών, εστιάζοντας στον εξορθολογισμό των πλατφορμών και των κινητήρων υπέρ της τελικής τιμής Μια από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι η σειρά MT-09 και MT-07, διαθέσιμη σε διαφορετικές εκδόσεις, με τις οποίες η Yamaha ανέβηκε αμέσως στην κατάταξη πωλήσεων σε πολλές χώρες. Και η Honda μπόρεσε επίσης να ικανοποιήσει την απαίτηση για προσιτά μοντέλα με τις σειρές NC750 και CB500.

5

Adventure και naked δείχνουν τον δρόμο

Οι κατηγορίες με τις περισσότερες αλλαγές είναι αυτή των μεγάλων adventure αλλά και των naked, οι οποίες είναι οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες στην Ευρώπη. Όπου υπήρξε μεγαλύτερος ανταγωνισμός, είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει ποιοτική και ποσοτική βελτίωση. Η BMW R 1200 GS ήταν η μοτοσυκλέτα με τις περισσότερες πωλήσεις από το 2010 στην βασική και την έκδοση Adventure.

Αυτό που συνέβη στην δεκαετία ήταν η κατάτμηση σε τρεις κατηγορίες (από 500 ως 650 κ.εκ., από 750 έως 1.000 κ.εκ. και πάνω από 1.000κ.εκ), με την αύξηση των μοντέλων αdventure και κυρίως με την “απογείωση” των επιδόσεων (πάνω από 150 ίππους) και χωρητικότητας κινητήρων που φτάνει μέχρι και τα 1.300 κ.εκ.

2

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως τα Adventure ή on off και τα crossover όπως τα Tracer της Yamaha, τα XR της BMW και τα Multistrada της Ducati “έσωσαν” την αγορά μοτοσυκλέτας. Πλέον υπάρχουν Adventure ακόμη και με 250 κ.εκ. Επιπλέον τα R της KTM, το Tenere, το Tiger, και το Africa Twin με τροχό 21 ιντσών μπροστά μπορούν να “πατήσουν” πολύ εύκολα χώμα. Όλα μπορούν να ταξιδέψουν για πολλά χιλιόμετρα με δύο άτομα και αποσκευές, οπότε μιλάμε για μοτοσυκλέτες “πασπαρτού”. Κάτι σαν τα SUV αυτοκίνητα.

3

Superbike

To Kawasaki ZX-10R, η μοτοσυκλέτα που κέρδισε και το 2019 το παγκόσμιο πρωτάθλημα SBK, δεν είναι για παράδειγμα τόσο διαφορετική από το αντίστοιχο μοντέλο του 2010. Αυτό που παρατηρήθηκε σε αυτά τα δέκα χρόνια ήταν η περαιτέρω αγωνιστική εξειδίκευση της κατηγορίας και ο προσανατολισμός για χρήση σε πίστα των συγκεκριμένων μοτοσυκλετών.
Προφανώς, υπήρχαν πολλά μοντέλα που θα μείνουν στην ιστορία από το 2010 έως το 2019. Για παράδειγμα, το Ducati Panigale 1199 του 2012, το Honda RC211V-S και το υπερτροφοδοτούμενο Kawasaki Ninja H2 του 2015, το Yamaha R1-M ή το πιο πρόσφατο Panigale V4, χωρίς να ξεχνάμε την BMW S1000RR ή την Aprilia RSV4. Όλες οι μοτοσικλέτες εξελίχθηκαν, χάρη κυρίως στην ανάπτυξη ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου.

Ηλεκτρoνικά

Σίγουρα ο τομέας που γνώρισε μεγάλες δόξες την δεκαετία που πέρασε ήταν αυτός των ηλεκτρονικών. Ξεκίνησε από το ηλεκτρονικό γκάζι (ride by wire) και με τις νέες ηλεκτρονικές μονάδες διαχειρίσεις έχουν προστεθεί προγράμματα οδήγησης, πολυρυθμιζόμενα cornering ABS και traction control, έλεγχος σούζας (wheelie control), ρύθμιση φρένου κινητήρα . Επιπλέον οι “ακριβές” εκδόσεις περιλαμβάνουν στον εξοπλισμό τους ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις.

8

Τα ολοένα και πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα επιτρέπουν την εκμετάλλευση πολύ μεγάλης ισχύος. Οι 200 ίπποι έχουν ξεπεραστεί ήδη από πολλές superbike ενώ και οι 300 του Kawasaki H2R μπορούν να ελεγχθούν με συστήματα ασφάλειας αδιανόητα στο παρελθόν. Και όλα αυτά με μειωμένους ρύπους καυσαερίων και χαμηλότερη κατανάλωση.
Ακόμα και οι naked έχουν επωφεληθεί από αυτές τις καινοτομίες. Η κατηγορία των «γυμνών» χωρίστηκε σε πολλές υποκατηγορίες. Από τις “απλές” μοτοσυκλέτες που μπορούν να κινηθούν καθημερινά εντός πόλης αλλά και να ταξιδέψουν άνετα μέχρι και πιο sport κατασκευές που αντικατέστησαν τα supersport 600 και 1000 κ.εκ.

Η γοητεία του ρετρό

Η οικογένεια των κλασσικών, είτε πρόκειται για modern classic είτε για heritage, γνώρισε μεγάλες δόξες την δεκαετία που πέρασε.

6

Απλά δείτε την επέκταση της σειράς Triumph Bonneville, στη γέννηση της σειράς R nineT της BMW (2014), την εξάπλωση των Scramblers της Ducati το 2015. Τα Café Racers δεν φτιάχνονται μόνο στα γκαράζ των customizers, αλλά παράγονται από μεγάλους κατασκευαστές ταυτόχρονα με πολλά αξεσουάρ για να προσαρμοστούν στα γούστα του ιδιοκτήτη.
Οι συγκεκριμένες μοτοσυκλέτες κατέχουν το 15% της ευρωπαϊκής αγοράς και όλα δείχνουν πως το ποσοστό τους θα αυξηθεί. Παράγονται σε διάφορους κυβισμούς και αγοράζονται από νεαρούς αλλά και μεγαλύτερους σε ηλικία μοτοσυκλετιστές. Είναι μια επανάληψη των μοντέλων και του στυλ των δεκαετιών του 70 και του 80.

9

Δημιουργία νέων κατηγοριών

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 δημιουργήθηκε ένα κενό μεταξύ των μοντέλων 125 και 600 κ.εκ. εξαιτίας της ευρωπαϊκής και της αγοράς της Βόρειας Αμερικής και τους κανονισμών για τις άδειες οδήγησης.

Ένα κενό που άρχισε να “γεμίζει” μετά το 2010, με νέα μοντέλα 250, 300 και στη συνέχεια 400 κ.εκ.. Από το KTM RC και το Duke, στις ιαπωνικές δικύλινδρες μοτοσυκλέτες με 250 και 300 κ.εκ. και από την BMW G310 έως τα 400άρια της Kawasaki, (Z και Ninja), και ούτω καθεξής. Πρόκειται για μοτοσυκλέτες όλων των ειδών, κατάλληλες για την Ευρώπη, καθώς και για τις αναδυόμενες αγορές της Νότιας Ασίας και όχι για την Ινδία, η οποία στο μεταξύ έχει καταστεί η πρώτη χώρα παραγωγής στον κόσμο.

7

Μια νέα δεκαετία ξεκίνησε και αναμένεται να είναι πιο συναρπαστική από αυτήν που μας άφησεΜία από τις σημαντικότερες εξελίξεις της δεκαετίας που πέρασε ήταν και το λανσάρισμα της πρώτης τρίτροχης μοτοσυκλέτας από την Yamaha. Το Niken δεν αποτέλεσε απλά ένα πρωτότυπο, πέρασε στην παραγωγή, βγήκε στο δρόμο και τράβηξε τα βλέμματα πολλών. Περιμένουμε να δούμε αν η Yamaha αλλά και άλλες εταιρείες επενδύσουν σε αυτού τους είδους τις μοτοσυκλέτες τα επόμενα χρόνια.

Οι ηλεκτρικές μπήκαν στη ζωή μας

Αν υπάρχει μια κατηγορία που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 2010, είναι αυτή των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών. Τα αμερικάνικα Zero και Brammo ήταν το πρώτα που είδαμε το 2010-2011. Τα ηλεκτρικά scooter και μοτοποδήλατα ήταν πολλά και οι προτάσεις στην κατηγορία των μοτοσυκλετών πολυάριθμες.

4

Ο κλάδος παρακολουθεί την τεχνολογική εξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας όσον αφορά τις μπαταρίες και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου. Πρέπει όμως να γίνουν πιο προσιτές για να ανταγωνιστούν τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και να βρεθούν λύσεις στις δυσκολίες επαναφόρτισης, την αυτονομία και επομένως τις επιδόσεις

Η Harley-Davidson παρουσίασε το LiveWire το 2014, αλλά οι πωλήσεις ξεκίνησαν το 2019, ενώ μεγάλα ονόματα όπως η Honda και η Yamaha είναι ακόμα έξω από το παιχνίδι.
Ωστόσο, η Kawasaki όπως και η BMW παρουσίασαν ηλεκτρικά πρωτότυπα το 2019. Η Honda αγωνίστηκε ως Mugen και κέρδισε το TT Zero αρκετές φορές.

Η μεγαλύτερη τεχνολογική εξέλιξη τα επόμενα χρόνια θα αφορά χωρίς αμφιβολία τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες και όχι μόνο. Αναμένουμε εξελίξεις σε συμβατικούς κινητήρες, καθώς επίσης και σε εκείνους που δεν χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα, όπως η υπερτροφοδοτούμενοι και οι “δίχρονοι”.

Μια νέα δεκαετία ξεκίνησε και αναμένεται να είναι πιο συναρπαστική από αυτήν που μας άφησε

Το πρώτο Phazer ήταν τετρακύλινδρο 250 και ο προπομπός των FZR που ακολούθησαν
Με αφορμή το Kawasaki Ninja ZX-25R ας θυμηθούμε το γενάρχη μιας κατηγορίας μοτοσυκλετών που στιγμάτισε μια ολόκληρη εποχή και μια γενιά μοτοσυκλετιστών σε όλο τον κόσμο
Μικροί ή μεγάλοι τροχοί, σπορ ή τουριστικά; Πόσα κυβικά; Αυτά και άλλα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε για να σας βοηθήσουμε στην τελική επιλογή
Κλειδωμένη στο σπίτι έχετε γυαλίσει μέχρι την τελευταία βίδα της μοτοσυκλέτας σας. Καθήστε στον καναπέ σας και απολάυστε

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.